Tuesday, September 7, 2010

Gelembung Hartanah

salam 1 malaysia utk sume rakyat msia yg baca blog aku ni.....dh lama aku x usik blog ni...sbb aritu saja nk try je...tapi skrg dh minat lak..hehe..owh ye...tajuk aku ni maybe ada byk kaitan la dgn blog2 lain..huhu...sbb aku ada terbaca dalam surat khabar smalam...yang mencadangkan agar pihak bank negara menghadkan pembiayaan hartanah ni dikurangkan kepada 80% je...bagus la kalo mcm tu...buat sementara waktu ni la...supaya yang benar2 mampu je la yang bole beli..
            bukan ape...utk kurangkn spekulasi harga yang rancak berlaku sekarang...aku bukan dengki dengan otai2 sume...sbb aku pun still masih baru dan masih blaja lagi ngan diorang......sbb aku pn nk jadi mcm diorg.....cuma berharap agar...kalo betul2 mampu barulah beli rumah.....jangan beli atas mainan spekulasi pulak...
            cadangan ni bagus la...utk elakan berlaku 'gelembung hartanah'....yg akan menyebabkan harga hartanah melambung tinggi sehingga tak mampu dh org nk beli......dh 'oversupply' lak nanti.....so yg mana jd tuan tanah tu mula la terpinga-pinga...bengong mana nk cekau duit nk bayar kat bank tiap2 bulan....nk jual xde sapa nk beli...nk sewa pn....xde sape nk sewa kalo dh mahal sgt sewanya...kalo ade pn x dpt dh +ve cash flow...so....terduduk la sume yg sebelum ni nampak kaya raya dengan hartanah ni....
            so....skrg ni...mari kita sama2 pula tolong org yg masih xde rumah...baru nk beli rumah ni....ajar la org lain ilmu yg kita ade...hehe....ok la stakat ni saja la komen aku...aku pn tak pandai sgt.......saje nk luahkan pendapat je....kalo ade salah minta maaf banyak2 la...sempena bulan yg mulia ni...salammm



 

No comments:

Post a Comment